Z czego składa się silnik?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i na pewno nie jest łatwa. Po pierwsze rodzajów silników jest bardzo wiele i każdy jest zbudowany z nieco innych części. Po drugie silnik spalinowy to skomplikowana maszyna zbudowana z setek części, nie sposób więc wymienić wszystkie części do silnika. W związku z tym postanowiliśmy opisać tylko podstawowe części najpopularniejszego obecnie silnika, czyli silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym. Oto one:
- Cylinder — serce silnika spalinowego. To w tej komorze spalane jest paliwo i uzyskiwana jest moc.
- Tłok — ruchomy element poruszający się wewnątrz cylindra. To tłok spręża mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze i to na tłok oddziałuje moc powstała w wyniku wybuchu owej mieszanki. Zadaniem tłoka jest też przekazywanie ruchu posuwisto-zwrotnego wywoływanego w cylindrze na wał korbowy.
- Zawory dolotowe — odpowiadają z otwieranie w odpowiednim momencie kanałów dolotowych, którymi mieszanka paliwowo-powietrzna trafi do wnętrz cylindra.
- Zawory wylotowe — są odpowiedzialne za otworzenie kanałów wylotowych, kiedy mieszanka uległa spaleniu i trzeba ją usunąć z wnętrza silnika.
- Rozrząd — to mechanizm kierujący ruchem zaworów tak, aby te otwierały się i zamykały w odpowiednim momencie.
- Wtrysk — to dzięki wtryskowi do cylindra dostarczana jest odpowiednia dawka paliwa i powietrza.
- Świeca — to mały, ale niezwykle ważny element silnika. To świeca odpowiada za podpalenie mieszanki paliwowo-powietrznej i rozpoczęcie cyklu pracy, czyli cyklu, w którym w silniku powstaje moc.
- Głowica — to duża i solidna część zamykająca od góry cylinder. To w głowicy umieszczone są świece zapłonowe i zawory. Zadaniem głowicy jest też odprowadzanie nadmiaru ciepła powstałego w wyniku spalania paliwa.
- Wał korbowy — to element, który zamienia posuwisto-zwrotny ruch tłoka w cylindrze na ruch obrotowy, który następnie przez sprzęgło i skrzynię biegów doprowadzany jest na koła i napędza samochód.
- Blok silnika — to masywna, odlana z jednego kawałka metalu, rama, do której montuje się inne elementy silnika.