Legendy i mity na temat samochodów

Żyjemy w dobie informacji, ale czasami informacje, które otrzymujemy nie są do końca prawdziwe. Często spotykamy się z wypowiedziami, które w różnych proporcjach są mieszanką ignorancji, banałów i miejskich legend.

W świecie motoryzacji istnieje duża liczba miejskich legend, mitów i fałszywych przekonań, które rozpowszechniły się na przestrzeni lat. Często dzisiejsze legendy były prawdziwe przed laty, ale rozwój technologii sprawił, że stały się one przeszłością. Przyjrzyjmy się kilku miejskim legendom ze świata motoryzacji.

Nie kręć silnika zbyt wysoko, aby wydłużyć jego żywotność

Jest to rozpowszechniony mit. Często mówi się, że silnik wytrzyma tym dłużej, im niższe są obroty, na których zazwyczaj jeździmy, ale to nieprawda. A przynajmniej nie jest to prawda w ogólnym przypadku. O ile nie jest wskazane, aby silnik często pracował w pobliżu strefy odcięcia wtrysku, to nie jest też dobrze, aby pracował w pobliżu biegu jałowego, na bardzo niskich obrotach. Silniki mają optymalny zakres pracy, który zwykle zaczyna się od 1500 obr/min w przypadku silników Diesla i 2000 obr/min w przypadku silników benzynowych. Chcesz dowiedzieć się więcej o kręceniu silnika i tuningu? Zajrzyj na tuningowo.pl

Poziom oleju powinien być zawsze na maksymalnym możliwym poziomie

To kolejny mit, który jest bardzo łatwy do obalenia. Poziom oleju powinien znajdować się pomiędzy wartościami minimalną i maksymalną, nie schodząc poniżej pierwszej i nie przekraczając drugiej. Dolna granica wydaje się jasna: jeśli oleju będzie za mało, silnik będzie się przegrzewał i będziemy mieli poważne awarie. Jeśli jednak ilość oleju będzie zbyt duża i przekroczymy maksimum, będziemy mieli również awarie spowodowane nadciśnieniem wywołanym przez taką ilość płynu. Zawsze utrzymuj poziom pomiędzy tymi dwoma granicami, to takie proste.

Niezbędne jest rozgrzanie silnika przed wyruszeniem w drogę

To już przeszłość. Silnik nowoczesnego samochodu może być używany bez problemu zaraz po włączeniu, ale nie można wymagać od niego wydajności, dopóki temperatura nie osiągnie normalnego poziomu użytkowania. W samochodzie z silnikiem Diesla czas pomiędzy uruchomieniem silnika a zapięciem pasów bezpieczeństwa jest więcej niż wystarczający do bezproblemowego uruchomienia samochodu. W samochodzie benzynowym jest to jeszcze szybsze. Dzieje się tak dlatego, że nowoczesne oleje silnikowe doskonale smarują części silnika w temperaturze pokojowej.