Sposób sygnalizacji o wypalaniu filtra DPF
W trosce o poprawe i tak juz dosc mocno rozregulowanego srodowiska, producenci samochodow na wiele sposobow probuja ograniczyc emisje szkodliwych srodkow chemicznych do atmosfery. Z kazdym rokiem, standardy tych obostrzen automatycznie podnoszone sa w gore. Juz od wielu lat we francuskich samochodach, a konkretniej w citroenach z silnikiem diesla, stosowane sa tzw mokre filtry czastek stalych. Na czym polega ten system?
Otoz w specjalnie zamontowanych zbiorniczku, znajdujacym sie pod ppdwoziem, w jego tylnej czesci. Np.w Citrienie C5, zbiorniczek ten ma pojemnosc okolo 2 litrow. Z jakim plynem mamy do czynienia?Otoz plyn ten, zwany plynem Eolys, jest dostarczany do silnika wraz z paliwem w scisle okreslonych proporcjach. Producenci zalecaja, aby samochod wyposazony w mokry filtr dof, tankowac do pelna, gdyz czujnik umieszczony w baku samochodu informuje komputer o ilosci zatankowanego paliwa. Przyjmuje sie, ze za kazdym tankowaniem, pobierane jest okolo 4 ml plynu. Jesli faktycznie bylaby to prawda, wystarczyloby go na okolo 500 tankowan. Producent zastosowal pewien sposob informowania o zblizajacym sie koncu plynu, poprzez komunukat na glownym zegarze. Nie jest to komunukat ktory pojawia sie w ostatniej chwili. Citroen dal pewien margines, gdzie informacja ta pojawia sie na kilka tankowan przed przewidywanym skonczeniem sie plynu w ukladzie. Nie byloby w tym nic strasznego, gdyby nie fakt, uz koszt takiego plynu to okolo 170 zl za litr. Do tego dochodza koszty wizyty u mechanika, gdyz zwykly kierowca, bez szerszej wiedzy o mechanice pojazdowej, nie jest raczej w stanie sam uporac sie z dolaniem plunu.
Oczywiscie na filmach dostepnych w internecie jest mozliwosc dokladnej instrukcji, jak tego dokonac, jednak wiekszosc raczej decyduje sie udac do profesjonalnych warsztatow. W momencie gdy dochodzi do tzw wypalania, silnik, aby rozladowac chwilowy wzrost mocy, oddaje energie najczesciej na szyby u lusterka, uruchamiajac automatycznie ich podgrzewanie. W ten sposob za pomoca diody led, ktora mozna umiescic w lusterku kierowcy i ppdpinajac ja pod instalacje podgrzewania lusterka, zapala sie ona w momencie wypalania dpf. Jest to dosc wygodny sposob, gdyz mamy pewnosc ze proces sie rozpoczal i wiemy kiedy sie skonczy.
Jest to bezpieczne, gdyz mamy pewnosc ze nie wylaczymy zaplonu w momencie wypalania, co jest szkodliwe dla filtra i nie zalecane przez producenta, gdyz grozi szybszym niz zakladano zuzycuem filtra czastek stalych.